40% от българите на море със спестени пари

Това показва проучване на Провидент Файненшъл България и GfK сред клиенти на Провидент

pic

40% от българите* ще изтеглят пари от спестяванията си, за да отидат на почивка тази година, показва проучване на Провидент и GfK, проведено през април 2015 г. 33% от участвалите в проучването българи ще пътуват в страната, 14% - в чужбина, а 26% ще си останат вкъщи. За сравнение, средно около 47% от останалите европейски респонденти смятат да прекарат лятната си ваканция у дома.

Изследването е направено сред 8040 клиенти на Провидент в осем държави – България, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, Литва и Мексико. В България, където проучването се провежда за пръв път, участниците са близо 400 души.

Почти 60% от българските респонденти казват, че техни роднини или приятели са се обръщали към тях за финансова помощ през последните 6 месеца и това ги поставя сред първите по този признак. Съответно, 35% от тях биха изтеглили пари, за да помогнат на близките си.

Почти половината от българските участници в проучването (44%) казват, че е лесно да вземат заем. Същото смятат средно 35% от останалите респонденти, което поставя българите начело по този показател. На обратния полюс са унгарците, едва 14% от които смятат, че е лесно да вземат заем.

Българските клиенти на Провидент вземат заем най-често за здравеопазване (66%) и за да правят подобрения вкъщи (59%). Европейските респонденти изтъкват като най-честа причина за теглене на заем неочакваните разходи (34%), обединяване на задължения (29%) и подобрения в дома (26%).

За всички европейски респонденти способността за изплащане на взетите кредити (63%) и крайната сума за изплащане (51%) са водещите фактори, когато теглят заем.. В допълнение, когато оценяват репутацията на кредитора, българските респонденти поставят фактора „добро ниво на услугата“ на първо място, което ги отличава от европейската тенденция, където основният фактор е „вземал съм заем от тази компания и преди“.

Изследването на Провидент и GfK показва също че българските респонденти са значително по-оптимистично настроени за развитието на българската икономика (32%) в сравнение с останалите участници (23%). Подобна тенденция има и в показателите, отразяващи начина, по който българите виждат своето финансово състояние през следващите 12 месеца спрямо европейците.

Забележка: *Когато говорим за „българи“, имаме предвид българските клиенти на Провидент, които са участвали в проучването. С думата „европейци“ отразяваме останалите клиенти на Провидент, участници в проучването, без тези от Мексико.