Провидент Файненшъл България“ и Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ стартират уебсайта www.semeinifinansi.bg

Едва ¼ от българите смятат, че имат добри финансови познания

София, 1 октомври 2014 г. – Едва ¼ от българите смятат, че имат добри познания в сферата на финансите и инвестициите, а 49 % желаят да научат повече за това как да управляват и инвестират парите си. Това показват резултатите от проучване, проведено от GfK България по поръчка на компанията за потребителски кредити „Провидент Файненшъл България“.

Проучването е проведено в периода 12 – 23 юни 2014 г. сред 700 души, на възраст между 18 и 65 години, и е национално представително по пол, възраст и регион. Това е първото национално представително изследване за финансова грамотност, проведено през 2014 г. в България, както и първото подобно в страната през последните няколко години.

Почти 50% от българите не знаят кои са основните индикатори за цената на кредита, като 28 % никога не са теглили кредит, показва още проучването. 66 % от участниците твърдят, че предпочитат фиксиран лихвен процент, но едва половината от всички респонденти знаят правилната му дефиниция.

Освен това, всеки трети от респондентите е посочил, че не знае какво означава ГПР, а 31 % от тях са дали погрешно определние за индикатора. Въпреки това, заедно с лихвения процент, ГПР е един от основните критерии, които потребителите вземат предвид преди да теглят кредит.

Проучването показва още, че за 73 % от българите най-важно е да разполагат с повече информация за финансовите си права, докато 66 % смятат за най-важно да знаят към кого да се обърнат, когато имат проблем с финансова институция.

“Главно хора на възраст 25 – 45 години, живеещи в София и регионалните градове, проявяват желание да научат и разберат повече за това как да управляват личните си финанси, как да пестят и инвестират и как да заделят за пенсия. Според проучването, младежите на възраст 18 – 24 г. притежават най-малко опит в управлението на личните си финанси и проявяват интерес към темата за повишаване на финансовото си образование ”, каза Мирослава Георгиева, Мениджър Дивизия „Consumer Experience“ от GfK България.

Изхождайки от резултатите от проучването, Провидент Файненшъл България обедини усилия с Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ и други партньори, за да изработи спциализирания уебсайт за финансово образование www.semeinifinansi.bg, който стартира официално днес.

„Нашето холдингово дружество, International Personal Finance (IPF), има дългогодишна практика да допринася със значителни бюджети и човешки ресурси за развитието на социално отговорни програми, като инвестициите в проекти за финансова грамотност са в основата на нашите социално отговорни инициативи на всички пазари, на които оперираме. За нас финансовото образование започва още с комуникацията с нашите настоящи и потенциални клиенти, като всички детайли по договорите, включително и крайната цена на кредита, са обяснени напълно ясно и прозрачно още в самото начало, както и това, че ние нямаме наказателни такси за закъснели вноски. Вярваме, че нашата отговорност към потребителите се простира над договорната обвързаност, затова сме изключително щастливи да обявим старта на уебсайта www.semeinifinansi.bg, чийто основен фокус ще бъде насърчаването на финансовата грамотност и образование на достъпен език и възможността за съвети и отговори на въпроси на потребители на финансови услуги“, каза Таня Обущарова, Координатор „Връзки с обществеността“ в „Провидент Файненшъл България“.

Уебсайтът www.semeinifinansi.bg предлага полезна информация на теми като личен бюджет, лични финанси и финансова сигурност. Съдържанието е представено по интерактивен начин, а няколко калкулатора за личен бюджет ще са на разположение на потребителите. В специалната секция „Попитай експерта“ посетителите на сайта ще могат да потърсят съвет директно от финансови експерти, от които ще получат персонализиран отговор до няколко часа.

„Това проучване потвърждава тенденцията все повече хора да се замислят върху начина, по който управляват личните си финанси, както и затова дали са достатъчно информирани в тази област и да търсят информация онлайн. Новият сайт www.semeinifinansi.bg може да им служи за "компас", с чиято помощ да се справят с финансовите предизвикателства на съвременния свят“, коментира Росица Вартоник, управител на Фондация „Инициатива за финансова грамотност“, която е основен партньор по проекта.

За Провидент Файненшъл България

Провидент Файненшъл България е част от Интернешънъл Пърсънал Файненс (IPF), водещ международен доставчик на потребителски кредити, листван на Лондонската фондова борса и един от най-големите британски работодатели в Централна и Източна Европа. Провидент Файненшъл България специализира в предоставянето на малки краткосрочни потребителски кредити и предлага избираема услуга за бързо доставяне на необезпечени парични кредити директно по домовете на клиентите чрез мрежа от независими кредитни консултанти. Групата на IPF има над 2.6 милиона клиенти в цял свят и освен в България, има успешен бизнес в Полша, Чехия, Унгария, Словакия, Румъния, Литва и Мексио.

За Фондация „Инициатива за финансова грамотност“

Фондация „Инициатива за финансова грамотност“ е неправителствена организация, регистрирана през 2012 г. и работеща в обществена полза. Основната мисия на фондацията е да работи за подобряване на финансовата грамотност на гражданите и за повишаване нивото на защита на потребителите на финансови услуги. Целта е чрез финансово обучение да се създаде възможност хората да придобият знания и умения, необходими за вземането на рационални и изгодни финансови решения за по-добър и сигурен живот.